Hirvensalon sillan poijut toivottavat tervetulleeksi saareen

Kuva Markku Hyvönen

Hirvensalo sai maamerkit Hirvensalon sillan pieliin

Turun Hirvensalon saaressa vietettiin 27.11.18 yhteistä juhlapäivää, kun Hirvensalon sillan pieliin kiinnitetyt maamerkit julkistettiin  ja sen jälkeen Syvälahden koulun asukastilaisuudessa pohdittiin saaren merkitystä niin saarelaisille kuin Turulle.

Kaupunginjohtaja Minna Arve vihki maamerkit, jotka ovat käytöstä poistetut väylämerkit.Ne on kunnostettu ja niihin on asennettu aurinkokennoilla toimivat valot. Poijut on pultattu Hirvensalon sillan pieliin mantereen puolelle siltaa.

Maamerkit ovat olleet suunnitteilla jo pitkään

Hirvensalon sillan pieliin on suunniteltu saarta kuvaavaa ja myös tervetulotoivotuksena toimivaa maamerkkiä jo useamman vuoden ajan. Hirvensalon omakotiyhdistys järjesti ideakilpailun maamerkistä yhdistyksen 75-vuotisjuhlavuonna 2014. Sen voitti sillan kupeessa asuva Ansa Oksa ehdotuksellaan tyylitellyistä purjeista.

Vuosien varrella ajatus on jalostunut edelleen väylämerkeiksi eli poijuiksi, jotka on jo pystytetty paikoilleen.
-Poijuista tulee Hirvensalolle uusi maanmerkki. Ne toivottavat tulijat tervetulleiksi Turun merelliselle asuinalueelle ja kuvaavat saaren ominaislaatua erittäin hienolla tavalla, kertoo Hirvensalon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Jari Hlavaty.

Maamerkit ovat turkulaisen tuotesuunnittelu- ja muotoilutoimisto Fokusdesignin toimitusjohtaja Ari Salosen suunnittelemat ja usean hirvensalolaisen tai Hirvensaloon liittyvän yrityksen sponsorivoimin toteuttamat. Poijuihin ja niihin liittyvien laitteiden hankinnan, kunnostuksen ja asennuksen on hoitanut ja koordinoinut hirvensalolainen yhdistysaktiivi Kullervo Nevalainen.

Teoksen taustalla ovat Tematek Oy, Makerspoint Oy, Meritaito Oy, SN-Kiinnike Oy, Louhinta Mäkinen, Triopak ja Sweco Rakennetekniikka Oy.

Kuva Ursula Roslöf

Syvälahden koulun asukastilaisuudessa samana iltana keskusteltiin saaren merkityksestä niin saarelaisille kuin Turulle. Hirvensalon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Jari Hlavatý (keskellä taulun kanssa) luovutti Syvälahden koulun rehtori Jarmo Salolle Syvälahdessa aikoinaan sijainnutta kartanoa kuvaavan taulun. Kuvassa vas. Jarmo Salo, kaupunginjohtaja Minna Arve keskellä ja oikealla kansanedustaja Saara-Sofia Siren

Syvälahden monitoimitalon toiminta käynnistynyt

01.10.2018