Kannanotto: Sorttamäen uimaranta Hirvensalossa pitää palauttaa uimarannaksi

Hirvensalon omakotiyhdisyksen hallitus on kokouksessaan 26.5. linjannut, että alamme ajaa Sorttamäen rantaa jälleen julkiseksi uimarannaksi. Kannanotto on lähetetty Turun kaupungille kuntalaisaloitteena sekä medialle mielipidekirjoituksena.

Kannanotto on tässä kokonaisuudessaan:

Hirvensalon saaressa Turussa asuu jo liki 10 000 ihmistä, mutta saarella ei ole yhtään julkista uimarantaa. Hieno Sorttamäen uimaranta Pitkäsalmen rannalla suljettiin vuonna 2015 vedenlaatuongelmiin vedoten.

Nyt on aika selvittää vedenlaatu uudelleen ja aloittaa Sorttarannan palauttaminen kaikkien yhteiseen käyttöön.

Vastapäisellä rannalla eli Ispoisten talviuintipaikalla todettiin loppusyksyllä 2017 useaan kertaan hygieenisia haittoja Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon ottamissa näytteissä. Lisäksi Pitkäsalmen poikki kulkee esimerkiksi Kaistarniemestä Kaarinaan viemärilinjoja, joista yhdessä on muutama vuosi sitten ollut liitoskohdan aiheuttama vuoto.

On mahdollista, että muualta tulleet haitat ja vuodot ovat aiheuttaneet vedenlaatuongelmia myös Hirvensalon puolella. Tätä olisi nyt hyvä selvittää asiantuntijoiden kanssa.

Hirvensalon omakotiyhdistys vetoaa Turun kaupunkiin, jotta Sorttamäen rannalta otettaisiin tuoreet vesinäytteet. Jos ilmenee, että vesinäytteet ovat puhtaat, pitää ranta palauttaa uimarantakäyttöön.

Tämä olisi helppoa niin, että merenpohjaan lasketaan suodatinkangas ja päälle ajetaan hiekkaa. Näin rannasta tulee tasainen ja turvallinen - nyt ainakin rannan vasemmassa reunassa on äkkisyvää. Lisäksi olisi hyvä saada rannalle keinuja ja muita leikkivälineitä. Ranta kaipaa myös jätehuoltoa astioineen ja tyhjennyksineen.

Rantaa nyt asuttavat valkoposkihanhet voidaan tarvittaessa ELY-keskuksen erityisluvalla häätää rannan takana oleville pelloille. Tässä työssä voisivat auttaa vaikka paikalliset koiraharrastajat.

Sorttamäen ranta kuuluu saaren lapsille, nuorille ja aikuisille ja tervetulleita olisivat tietenkin kaikki muutkin turkulaiset.

Turussa 26.5.2021
Hirvensalon omakotiyhdistys ry

Uusi jäsen: Turku Energian hinta on päivittynyt

25.03.2021