HOKY otti kantaa
RUNKOLINJASTO HIRVENSALOSSA
Runkolinjauudistus nopeuttaa osan matkustamista ja taas osalla palvelu huononee.
Hirvensalon tilanne on se, että saarta halkovan Kakskerrantien varrella joukkoliikenne on pääosin tiheää mutta haasteena on lukuisat joukkoliikenteen näkökulmasta harvaanasutut ”pussinperät”, joihin toimivaa joukkoliikennettä on vaikea järjestää nykymallilla.
Onko asiaan liittyen selvitetty kutsuliikennettä tai syöttöliikennettä!
Runkolinjastouudistuksen yhteydessä pyydämme huomiota kiinnittämään mm. seuraaviin asioihin:
Reittien kattavuus: Joillakin alueilla reitit eivät kata kaikkia asuinalueita riittävän hyvin, mikä vaikeuttaa julkisen liikenteen käyttöä. Joukkoliikenteen suunnittelussa pyritään siihen, että mahdollisimman suuri osa asukkaista asuu korkeintaan 400 metrin päässä lähimmästä pysäkistä, mikä on kävelyetäisyytenä pidetty tavoite. Tämän toteutuminen tulisi varmistaa sekä runkolinjaston että liityntälinjaston osalta.
Joukkoliikenteen saavutettavuutta voidaan parantaa vuorovälejä tihentämällä niillä alueilla (huom! uudet kehittyvät asuinalueet) tai päivinä, jolloin liikennettä on vähemmän - tarjonta lisää kysyntää.
Sijoittamalla uusia pysäkkejä alueille, joilla asutus on tiheää mutta nykyiset pysäkit ovat kaukana. Matkustuskysyntää analysoimalla voidaan selvittää asukkaiden tarpeita ja joukkoliikenteen käyttöä.
Laajentamalla nykyisiä reittejä kattamaan paremmin uusia ja kasvavia asuinalueita. Tämä voisi sisältää myös uusia liityntälinjoja, jotka yhdistävät syrjäisempiä alueita runkolinjoihin.
ottamalla huomioon esteettömyys; varmistamalla, että kaikki pysäkit ja linja-autot ovat esteettömiä ja soveltuvat kaikille matkustajille, mukaan lukien liikuntarajoitteiset ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat.
Varmistamalla riittävä Informaatio ja opastus: parantamalla matkustajainformaatiota ja opastusta, esimerkiksi lisäämällä reaaliaikaisia aikataulunäyttöjä pysäkeille ja tarjoamalla selkeää tietoa reiteistä ja aikatauluista.
Ottamalla käyttöön kehärunkolinjat: kehittämällä tarvittavia poikittaisia yhteyksiä, jotka eivät kulje keskustan kautta, mutta yhdistävät eri kaupunginosia tehokkaasti.
Vuorovälit iltaisin ja viikonloppuisin: Useat asukkaat ovat toivoneet tiheämpiä vuorovälejä erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin julkisen liikenteen käyttö on vähäisempää mutta silti tarpeellista.
Yhteydet runkolinjoihin: Liityntälinjojen aikataulujen synkronointi runkolinjojen kanssa on tärkeää, jotta vaihtoyhteydet olisivat sujuvia ja odotusajat riittävän lyhyet.
Viestintä uudistuksesta ja muutoksista on tärkeää. Tietoa esimerkiksi reittimuutoksista ja linjojen numeromuutoksista tulee olla riittävästi ja helpolla saatavissa eri lähteissä ja medioissa.
Uudistuksen jatkosuunnittelussa tulisi ottaa huomioon: Liikkumistarpeet ja matkustuskäyttäytyminen: Selvitetään, mihin asukkaat matkustavat ja milloin, jotta linjat ja aikataulut vastaavat parhaiten todellisia tarpeita.
Yhteydet keskeisiin kohteisiin: Linjastot suunnitellaan tarjoamaan hyvät yhteydet keskeisiin kohteisiin, kuten työpaikkoihin, kouluihin, terveyspalveluihin ja kauppoihin.
Synkronointi muiden linjojen kanssa: Liityntälinjojen ja runkolinjojen aikataulut synkronoidaan, jotta vaihtoyhteydet ovat sujuvia ja odotusajat lyhyitä.Kävelyetäisyys pysäkeille: Pyritään siihen, että mahdollisimman moni asukas asuu korkeintaan 400 metrin päässä lähimmästä pysäkistä.
Esteettömyys: Varmistetaan, että pysäkit ja linja-autot ovat esteettömiä ja soveltuvat kaikille matkustajille, mukaan lukien liikuntarajoitteiset ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat.
Ympäristövaikutukset: Pyritään vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia suosimalla vähäpäästöisiä ajoneuvoja ja optimoimalla reittejä.
Kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun merkityksestä: Toimintojen sijoittuminen: Kaavoituksessa päätetään, mihin eri toiminnot, kuten asuinalueet, työpaikat ja palvelut, sijoittuvat. Tämä vaikuttaa siihen, missä joukkoliikennelinjat kulkevat ja kuinka hyvin ne palvelevat asukkaita.
Liikkumistarpeet: Kaupunkisuunnittelulla voidaan vaikuttaa liikkumistarpeisiin. Tiivis ja sekoittunut maankäyttö, jossa asuinalueet, työpaikat ja palvelut ovat lähellä toisiaan, vähentää liikkumistarvetta ja tekee joukkoliikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon.
Kävelyetäisyydet: Suunnittelussa pyritään siihen, että mahdollisimman moni asukas asuu korkeintaan 400 metrin päässä joukkoliikenteen pysäkistä. Tämä parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta ja käyttöastetta.
Yhteensopivuus ja vaihtomahdollisuudet: Kaupunkisuunnittelussa huomioidaan joukkoliikenteen yhteensopivuus ja sujuvat vaihtomahdollisuudet eri liikennemuotojen välillä. Pysäkit sijoitetaan lähelle palveluja ja muita liikennevälineitä, mikä helpottaa matkaketjujen muodostamista.
Ympäristövaikutukset: Kaavoituksella voidaan edistää vähäpäästöisiä liikkumismuotoja, kuten joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä.
Kustannustehokkuus: Tehokas maankäyttö ja hyvin suunnitellut joukkoliikennelinjat vähentävät liikenteen kustannuksia ja parantavat palvelujen taloudellista kestävyyttä.
Hirvensalon omakotiyhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 25.3.2024 Syvälahden monitoimitalossa. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Niko Aaltonen Haarlasta.
Vuonna 2022 vuosikokous päätti että, venevalkaman noin 3 metriä leveiden venepaikkojen vuokrahinta on 370 euroa vuodessa ja noin 3,5 metriä leveät aisapaikat maksavat 400 euroa. Traileripaikan hinnaksi päätettiin 100 euroa vuodessa. Velkakirjaa vastaan luovutetuista venepaikoista perityn vastikkeen suuruus on 170 euroa vuodessa.
Venepaikan voi saada vuokrattavaksi, kun paikkoja vapautuu. Venepaikkoja on yhteensä 120kpl, joten kannattaa vuokraamisen ollessa ajankohtaista ottaa venevalkamanhoitajaan yhteyttä.
Hirvensalon omakotiyhdistyksen teatteri-ilta
Menemme Turun kaupunginteatteriin seuraamaan Hildur-esitystä.
Lippujen jako tapahtuu toisen kerroksen yleisölämpiössä klo 17.15 alkaen ja tästä siirrymme ruokailemaan klo 17.30.
Tapas-buffet on katettuna valmiiksi noutopöytään. Hintaan kuuluu alkumalja ja valko- tai punaviinilasillinen.
Menu on suunniteltu useimmille ruokavalioille sopivaksi.
Ruoka on pääsääntöisesti laktoositonta. Ruoka-aineallergiat ja erikoisruokavaliot (vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja kalaton ruoka) pitää ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä.
Menestyskirjasarja ensi kertaa näyttämöllä!
Satu Rämön supersuosittu dekkarisarja vie Islannin jäätiköille, kaltevalle pinnalle, jossa harha-askeliin ei ole varaa.
Illan hinta on 82,50 euroa per henkilö ja mukaan mahtuu 50 ensiksi ilmoittautunutta. Sitovat ilmoittautumiset ruokarajoitteineen osoitteeseen sanni.liuke()gmail.com 11.10.2024 mennessä. Liput laskutetaan osallistujilta ilmoittautumisen jälkeen.
Mikäli joku haluaa hakea lippunsa etukäteen (lippu toimii samalla föli-bussilippuna), niin ilmoita myös tämä ilmoittautumisen yhteydessä!
Kiitoksia osallistujille, oli hienoa.
Turun Pientalojen Keskusjärjestön (TPK) sähkötyöryhmä on kilpailuttanut jäsenistölle uuden määräaikaisen sähkösopimustarjouksen. Neuvottelut on nyt saatu päätökseen ja kumppaniksi valikoitui Turku Energia. Meneillään olevat Louna TPK -sähkösopimukset Turku Energian kanssa päättyvät 31.10.2024. Hinta on nyt sovittu 22 kk määräaikaiselle sopimukselle 1.11.2024-31.8.2026. 22 kk määräaika helpottaa jatkossa neuvottelujen käymistä ennen kesälomakautta.
TURKU ENERGIAN OHJEET LOUNA TPK 22KK -SÄHKÖSOPIMUKSEN TEKEMISEEN
Jäsenet, joilla on tällä hetkellä Louna TPK 24kk -sähkösopimus:
Jäsenet, joilla on tällä hetkellä sähkösopimus muun sähkönmyyjän kuin Turku Energian kanssa:
Yleistä tarjouksesta:
• Sopimuksen tekemisen jälkeen henkilö saa sähköpostitse tai kirjeitse sopimusvahvistuksen, josta voi tarkistaa sopimuksen tiedot. Sopimuksen voi halutessaan peruuttaa 14 vrk kuluessa sopimusvahvistuksen päivämäärästä.
• Sopimuksen pituus on TPK ry:n toivomuksesta poikkeuksellisesti 22kk, jotta seuraava jatkotarjousprosessi pystytään käynnistämään jo kevätkaudella. Määräaikaisen sopimuksen pituus vaikuttaa aina sopimushintaan.
• Tarjoushintaisen Louna TPK -sopimuksen saa kahteen kohteeseen: vakituiseen asuntoon sekä vapaa-ajan kohteeseen
• Huomioittehan, että tarjoushinnat on ilmoitettu jo korotetulla alv-prosentilla (25,5%), eikä niitä voi suoraan verrata elokuun yleisiin energiahintoihin, joissa alv vielä 24%.
Alla esimerkkejä aloitteista ja vastaukset.
Aloite ja vastaus: Hirvensalon omakotiyhdistys vaatii Lauttarannan venesataman siistimistä
Hirvensalon omakotiyhdistys on tehnyt 22.6.2021 Turun kaupungille aloitteen Kuntalaisaloitepalvelun kautta Lauttarannan venesataman siistimiseksi. Aloitteeseen on vastattu 7.10.2021 seuraavasti: Kaupunki siivoaa venepaikat tarvittaessa tai yleensä heinä-elokuussa, jos vuokralainen on jättänyt venepaikat, pressut tai muut paikkaan. Kesällä 2021 irtisanottiin talvisäilytyspaikalla pitkään olleita huonokuntoisia veneitä. Omistajien on määrä viedä veneet pois syksyn aikana. Maksamattomien venepaikkojen veneet toimitetaan kaupungin varikolle odottamaan huutokauppaa tai romuttamista. Kaupunki tarkkailee alueen käyttöä ja sitä, että vuokraehtoja noudatetaan.
Aloite oli seuraava: Lauttarannan venesataman alue pitää saada siistiin kuntoon. Hirvensalon pohjoisosassa osoitteessa Vanha Kakskerrantie 25 sijaitseva venesatama on siivottomassa ja sekaisessa kunnossa ollakseen yhdellä kaupungin näyttävimmistä paikoista.
Venesatamassa lojuu vanhoja, unohdettuja veneitä läpi vuoden ja käytössä olevien veneiden pukit ja muut säilytysvälineet ovat kesäisin alueella sikin sokin, jolloin alue ei ole siisti venekauden alkaessa 1.5. tai edes talvikaudella 1.11. alkaen.
Hirvensalon omakotiyhdistys vaati, että Turun kaupunki laatii venesatamaan säännöt ja valvoo niiden noudattamista. Jos alueella on jo säännöt, pitää niitä vaatia noudatettavaksi. Kaupungin verkkosivuilta tietoa säännöistä ei löytynyt.
Säännöissä voitaisiin määritellä sama kuin muidenkin vastaavanlaisten satamien säännöissä. Venesataman on oltava siisti eli pukit ja muuta säilytysvälineet on aseteltu yhtenäisesti ja selkeästi veneilykauden alkaessa. Talvikaudeksi veneet asetellaan satamaan siisteihin riveihin. Vanhat ja käyttämättömät veneet kuljetetaan omistajan kustannuksella kaatopaikalle, jos ne on selkeästi hylätty satamaan.
Hirvensalolaiset hoitavat omien talojensa pihat ja tontit hyvin; niillä ei loju vanhoja rojuja tai veneenraatoja. Odotamme, että Turun kaupunki huolehtii kaupunkilaisten yhteisen Lauttatannan venesataman alueen myös siistiin kuntoon ja vaatii venepaikan vuokraajia noudattamaan yhteisiä sääntöjä, samalla tavalla kuin venesatamissa yleensä tehdään.
Aloite ja vastaus: Sorttamäen uimaranta Hirvensalossa pitää palauttaa uimarannaksi
Hirvensalon omakotiyhdistys on tehnyt 26.5.2021 Turun kaupungille aloitteen Kuntalaisaloitepalvelun kautta Sorttamäen uimarannan palauttamiseksi rantakäyttöön.
Turun kaupunki on vastannut 10.2.2022, että rannan ylläpitäminen viihtyisänä vaatisi kävijämääriin nähden hyvin runsaita huolto- ja ylläpitotoimia uimakauden alkaessa ja koko kauden ajan. Ylläpidon panostuksesta huolimatta rauhoitettujen valkoposkihanhien jätösten suuri määrä ranta-alueella sekä huonosta vedenlaadusta johtuvat uimarannan ajoittaiset käyttökiellot saattaisivat silti rajoittaa rannan käytettävyyttä ja laskea kävijämääriä. Em syistä rannan palauttamista viralliseksi uimarannaksi ei nähdä perusteltuna.
Aloite oli seuraava: Hirvensalon saaressa Turussa asuu jo liki 10 000 ihmistä, mutta saarella ei ole yhtään julkista uimarantaa. Hieno Sorttamäen uimaranta Pitkäsalmen rannalla suljettiin vuonna 2015 vedenlaatuongelmiin vedoten.
Nyt on aika selvittää vedenlaatu uudelleen ja aloittaa Sorttarannan palauttaminen kaikkien yhteiseen käyttöön. Vastapäisellä rannalla eli Ispoisten talviuintipaikalla todettiin loppusyksyllä 2017 useaan kertaan hygieenisia haittoja Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon ottamissa näytteissä. Lisäksi Pitkäsalmen poikki kulkee esimerkiksi Kaistarniemestä Kaarinaan viemärilinjoja, joista yhdessä on muutama vuosi sitten ollut liitoskohdan aiheuttama vuoto.
On mahdollista, että muualta tulleet haitat ja vuodot ovat aiheuttaneet vedenlaatuongelmia myös Hirvensalon puolella. Tätä olisi nyt hyvä selvittää asiantuntijoiden kanssa.
Hirvensalon omakotiyhdistys vetoaa Turun kaupunkiin, jotta Sorttamäen rannalta otettaisiin tuoreet vesinäytteet. Jos ilmenee, että vesinäytteet ovat puhtaat, pitää ranta palauttaa uimarantakäyttöön.
Tämä olisi helppoa niin, että merenpohjaan lasketaan suodatinkangas ja päälle ajetaan hiekkaa. Näin rannasta tulee tasainen ja turvallinen - nyt ainakin rannan vasemmassa reunassa on äkkisyvää. Lisäksi olisi hyvä saada rannalle keinuja ja muita leikkivälineitä. Ranta kaipaa myös jätehuoltoa astioineen ja tyhjennyksineen.
Rantaa nyt asuttavat valkoposkihanhet voidaan tarvittaessa ELY-keskuksen erityisluvalla häätää rannan takana oleville pelloille. Tässä työssä voisivat auttaa vaikka paikalliset koiraharrastajat.
Sorttamäen ranta kuuluu saaren lapsille, nuorille ja aikuisille ja tervetulleita olisivat tietenkin kaikki muutkin turkulaiset.