Hirvensalon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja on Niko Aaltonen.

Hirvensalon omakotiyhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 30.3.2022 Syvälahden monitoimitalossa. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Niko Aaltonen Haarlasta.

Venevalkama

Vuonna 2022 vuosikokous päätti että, venevalkaman noin 3 metriä leveiden venepaikkojen vuokrahinta on 370 euroa vuodessa ja noin 3,5 metriä leveät aisapaikat maksavat 400 euroa. Traileripaikan hinnaksi päätettiin 100 euroa vuodessa. Velkakirjaa vastaan luovutetuista venepaikoista perityn vastikkeen suuruus on 170 euroa vuodessa.

Venepaikan voi saada vuokrattavaksi, kun paikkoja vapautuu. Venepaikkoja on yhteensä 120kpl, joten kannattaa vuokraamisen ollessa ajankohtaista ottaa venevalkamanhoitajaan yhteyttä.

Jo perinteeksi muodostunut teatteri-ilta jäsenillemme

Hirvensalon omakotiyhdistyksen teatteri-ilta

Torstaina 10.11.2022 menemme Turun kaupunginteatteriin seuraamaan esitystä Hiljaiset sillat.

Lippujen jako tapahtuu toisen kerroksen yleisölämpiössä klo 17.15 alkaen ja tästä siirrymme illalliselle, joka alkaa klo 17.30.

Illallinen on katettuna valmiiksi noutopöytään, pääruokana on paahdettua broilerinrintaa. Illalliseen kuuluu valko- tai punaviinilasillinen.

Menu on suunniteltu useimmille ruokavalioille sopivaksi.

Ruoka on pääsääntöisesti laktoositonta. Ruoka-aineallergiat ja erikoisruokavaliot (vegaaninen, gluteeniton, maidoton ja kalaton ruoka) pitää ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä.

Klo 19.00 Hiljaiset sillat -musikaali - hetken ajan on vain sinä.

Yksi aikamme intohimoisimmista rakkaustarinoista kuvaa Francescan salamarakastumista ja siitä seuraavaa vaikeaa valintaa.

Tarina kuvaa vuonna 1965 tapahtunutta romanssia, josta muilla ei ollut aavistustakaan.

Voit jo nyt tutustua linkin kautta Hiljaiset sillat esitykseen!

Illan hinta on 65 euroa per henkilö ja mukaan mahtuu 50 ensiksi ilmoittautunutta. Ilmoittautumiset ruokarajoitteineen osoitteeseen sanni.liuke@gmail.com 10.10.2022 mennessä. Liput laskutetaan osallistujilta ilmoittautumisen jälkeen.

Mikäli joku haluaa hakea lippunsa etukäteen (lippu toimii samalla föli-bussilippuna), niin ilmoita myös tämä ilmoittautumisen yhteydessä!

Tervetuloa!

Tunnelmaklippi esityksestä:

Hirvensalopäivät viikko 35 2022

Kiitoksia osallistujille, oli hienoa.

Yksityiskohtaisempi ohjelma näkyy myöhemmin myös Maininki-lehdessä ja facebook -sivullamme.

Perjantaina 2.9.2022

Valokuvanäyttely Hirvensalolaisen Matti Äärilän monien vuosien aikana kuvaamista kuvista Syvälahdenkoululla. ( Kuulemme myös mielellämme mahdollisia kuviin liittyviä tarinoita tms.)

Lauantaina 3.9.2022 klo 16-18

Venevalkamassa järjestetään toimintaa lauantaina 3.9.2022 lapsiperheille.

Ohjelmassa on mm. sirkustaiteilijan (Jori Liimatainen) esitys ja ehkä pientä naposteltavaakin.

Keskiviikkona 7.9.2022

Lautturielokuva näytetään Syvälahdenkoulussa.

Turku Energian uudet hinnat uusille jäsenille on päivitetty.

Voimassa oleva hintataso näkyy Turku Energian verkkosivuilta www.turkuenergia.fi/tpk/

Sähkösopimus solmitaan suoraan EnergiaOnlinen www.energiaonline.fi  kautta käyttämällä tarjouskoodia tai soittamalla asiakaspalvelijalle puhelimitse (02 2628 111), Tarjouskoodin saat rahastonhoitajalta Sanni Liuke, sanni.liuke@gmail.com

Lisätietoja sähkösopimuksesta voi kysyä suoraan Turku Energialta:
Anne-Mari Niemelä | Kuluttajamyynnin päällikkö
Energiaratkaisut
anne-mari.niemela@turkuenergia.fi

Hirvensalon omakotiyhdistys tekee paljon aloitteita ja ottaa muilla tavoilla kantaa saaren ajankohtaisiin asioihin.

Alla koottuna tuoreimmat aloitteet ja vastaukset.

Aloite ja vastaus: Hirvensalon omakotiyhdistys vaatii Lauttarannan venesataman siistimistä
Hirvensalon omakotiyhdistys on tehnyt 22.6.2021 Turun kaupungille aloitteen Kuntalaisaloitepalvelun kautta Lauttarannan venesataman siistimiseksi. Aloitteeseen on vastattu 7.10.2021 seuraavasti: Kaupunki siivoaa venepaikat tarvittaessa tai yleensä heinä-elokuussa, jos vuokralainen on jättänyt venepaikat, pressut tai muut paikkaan. Kesällä 2021 irtisanottiin talvisäilytyspaikalla pitkään olleita huonokuntoisia veneitä. Omistajien on määrä viedä veneet pois syksyn aikana. Maksamattomien venepaikkojen veneet toimitetaan kaupungin varikolle odottamaan huutokauppaa tai romuttamista. Kaupunki tarkkailee alueen käyttöä ja sitä, että vuokraehtoja noudatetaan.

Aloite oli seuraava: Lauttarannan venesataman alue pitää saada siistiin kuntoon. Hirvensalon pohjoisosassa osoitteessa Vanha Kakskerrantie 25 sijaitseva venesatama on siivottomassa ja sekaisessa kunnossa ollakseen yhdellä kaupungin näyttävimmistä paikoista.

Venesatamassa lojuu vanhoja, unohdettuja veneitä läpi vuoden ja käytössä olevien veneiden pukit ja muut säilytysvälineet ovat kesäisin alueella sikin sokin, jolloin alue ei ole siisti venekauden alkaessa 1.5. tai edes talvikaudella 1.11. alkaen.

Hirvensalon omakotiyhdistys vaati, että Turun kaupunki laatii venesatamaan säännöt ja valvoo niiden noudattamista. Jos alueella on jo säännöt, pitää niitä vaatia noudatettavaksi. Kaupungin verkkosivuilta tietoa säännöistä ei löytynyt.

Säännöissä voitaisiin määritellä sama kuin muidenkin vastaavanlaisten satamien säännöissä. Venesataman on oltava siisti eli pukit ja muuta säilytysvälineet on aseteltu yhtenäisesti ja selkeästi veneilykauden alkaessa. Talvikaudeksi veneet asetellaan satamaan siisteihin riveihin. Vanhat ja käyttämättömät veneet kuljetetaan omistajan kustannuksella kaatopaikalle, jos ne on selkeästi hylätty satamaan.

Hirvensalolaiset hoitavat omien talojensa pihat ja tontit hyvin; niillä ei loju vanhoja rojuja tai veneenraatoja. Odotamme, että Turun kaupunki huolehtii kaupunkilaisten yhteisen Lauttatannan venesataman alueen myös siistiin kuntoon ja vaatii venepaikan vuokraajia noudattamaan yhteisiä sääntöjä, samalla tavalla kuin venesatamissa yleensä tehdään.

Aloite ja vastaus: Sorttamäen uimaranta Hirvensalossa pitää palauttaa uimarannaksi

Hirvensalon omakotiyhdistys on tehnyt 26.5.2021 Turun kaupungille aloitteen Kuntalaisaloitepalvelun kautta Sorttamäen uimarannan palauttamiseksi rantakäyttöön.

Turun kaupunki on vastannut 10.2.2022, että rannan ylläpitäminen viihtyisänä vaatisi kävijämääriin nähden hyvin runsaita huolto- ja ylläpitotoimia uimakauden alkaessa ja koko kauden ajan. Ylläpidon panostuksesta huolimatta rauhoitettujen valkoposkihanhien jätösten suuri määrä ranta-alueella sekä huonosta vedenlaadusta johtuvat uimarannan ajoittaiset käyttökiellot saattaisivat silti rajoittaa rannan käytettävyyttä ja laskea kävijämääriä. Em syistä rannan palauttamista viralliseksi uimarannaksi ei nähdä perusteltuna.

Aloite oli seuraava: Hirvensalon saaressa Turussa asuu jo liki 10 000 ihmistä, mutta saarella ei ole yhtään julkista uimarantaa. Hieno Sorttamäen uimaranta Pitkäsalmen rannalla suljettiin vuonna 2015 vedenlaatuongelmiin vedoten.

Nyt on aika selvittää vedenlaatu uudelleen ja aloittaa Sorttarannan palauttaminen kaikkien yhteiseen käyttöön. Vastapäisellä rannalla eli Ispoisten talviuintipaikalla todettiin loppusyksyllä 2017 useaan kertaan hygieenisia haittoja Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon ottamissa näytteissä. Lisäksi Pitkäsalmen poikki kulkee esimerkiksi Kaistarniemestä Kaarinaan viemärilinjoja, joista yhdessä on muutama vuosi sitten ollut liitoskohdan aiheuttama vuoto.

On mahdollista, että muualta tulleet haitat ja vuodot ovat aiheuttaneet vedenlaatuongelmia myös Hirvensalon puolella. Tätä olisi nyt hyvä selvittää asiantuntijoiden kanssa.
Hirvensalon omakotiyhdistys vetoaa Turun kaupunkiin, jotta Sorttamäen rannalta otettaisiin tuoreet vesinäytteet. Jos ilmenee, että vesinäytteet ovat puhtaat, pitää ranta palauttaa uimarantakäyttöön.

Tämä olisi helppoa niin, että merenpohjaan lasketaan suodatinkangas ja päälle ajetaan hiekkaa. Näin rannasta tulee tasainen ja turvallinen - nyt ainakin rannan vasemmassa reunassa on äkkisyvää. Lisäksi olisi hyvä saada rannalle keinuja ja muita leikkivälineitä. Ranta kaipaa myös jätehuoltoa astioineen ja tyhjennyksineen.

Rantaa nyt asuttavat valkoposkihanhet voidaan tarvittaessa ELY-keskuksen erityisluvalla häätää rannan takana oleville pelloille. Tässä työssä voisivat auttaa vaikka paikalliset koiraharrastajat.

Sorttamäen ranta kuuluu saaren lapsille, nuorille ja aikuisille ja tervetulleita olisivat tietenkin kaikki muutkin turkulaiset.

Hirvensalon Omakotiyhdistyksen logo

0401896259 (tiedustelut ja ajankohtaiset asiat)
hallitus@hirvensalonomakotiyhdistys.fi

Laskutusosoite