The Addams Family on alun perin Charles Addamsin sarjakuvana ilmestynyt tarina synkistelyyn ja suoranaiseen makaaberiuteen taipuvasta perheestä. Sen jäsenet elävät palvelijoiden ja kummittelevien esi-isien keskellä kartanossaan välittämättä muissa ihmisissä herättämästään oudoksunnasta ja pelosta.
Käytännön ohjeet:
Lippujen jako teatterin aulassa ja Tapas-buffet klo 16.30.
Ruokailun hintaan kuuluu yksi kaato viiniä.
Menu on suunniteltu useimmille ruokavalioille sopivaksi.
Näytöksen jälkeen ilmaiset, omakustanteiset jatkot. Myös näyttelijät ovat tällöin tavattavissa.
Tervetuloa mukaan!
Lauantaina 30.8.2025 klo 16-18
Hirvensalon Venevalkamassa
Kaupungin liikenteen suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa kertoo runkolinja uudistuksesta Syvälahden Monitoimitalolla. Tilaisuudessa on pienimuotoista tarjoilua. Etukäteisilmoittautumista ei tarvita. Tervetuloa!
Lämpimästi tervetuloa Hirvensalon omakotiyhdistyksen keväiseen puutarhailtaan FLÖR
Peltolaan, Kaurakatu 43, 20740 Turku, keskiviikkona 23.4.2025 klo 17 alkaen.
Kokoontuminen taimipihalla kasvihuoneen edustalle. Vaatetus kannattaa huomioida
sääolojen mukaan.
Ohjelma:
Vapaata keskustelua ja yleisökysymyksiä
Osallistujille etukuponki FLÖR Peltolan myymälään sekä pieni tuotelahja
Lämpimästi Tervetuloa!
Ilmoittautumiset torstaihin 17.4.2025 mennessä osoitteeseen: nikoaaltonenturku@gmail.com
Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Niko Aaltonen
HOKY otti kantaa
RUNKOLINJASTO HIRVENSALOSSA
Runkolinjauudistus nopeuttaa osan matkustamista ja taas osalla palvelu huononee.
Hirvensalon tilanne on se, että saarta halkovan Kakskerrantien varrella joukkoliikenne on pääosin tiheää mutta haasteena on lukuisat joukkoliikenteen näkökulmasta harvaanasutut ”pussinperät”, joihin toimivaa joukkoliikennettä on vaikea järjestää nykymallilla.
Onko asiaan liittyen selvitetty kutsuliikennettä tai syöttöliikennettä!
Runkolinjastouudistuksen yhteydessä pyydämme huomiota kiinnittämään mm. seuraaviin asioihin:
Reittien kattavuus: Joillakin alueilla reitit eivät kata kaikkia asuinalueita riittävän hyvin, mikä vaikeuttaa julkisen liikenteen käyttöä. Joukkoliikenteen suunnittelussa pyritään siihen, että mahdollisimman suuri osa asukkaista asuu korkeintaan 400 metrin päässä lähimmästä pysäkistä, mikä on kävelyetäisyytenä pidetty tavoite. Tämän toteutuminen tulisi varmistaa sekä runkolinjaston että liityntälinjaston osalta.
Joukkoliikenteen saavutettavuutta voidaan parantaa vuorovälejä tihentämällä niillä alueilla (huom! uudet kehittyvät asuinalueet) tai päivinä, jolloin liikennettä on vähemmän - tarjonta lisää kysyntää.
Sijoittamalla uusia pysäkkejä alueille, joilla asutus on tiheää mutta nykyiset pysäkit ovat kaukana. Matkustuskysyntää analysoimalla voidaan selvittää asukkaiden tarpeita ja joukkoliikenteen käyttöä.
Laajentamalla nykyisiä reittejä kattamaan paremmin uusia ja kasvavia asuinalueita. Tämä voisi sisältää myös uusia liityntälinjoja, jotka yhdistävät syrjäisempiä alueita runkolinjoihin.
ottamalla huomioon esteettömyys; varmistamalla, että kaikki pysäkit ja linja-autot ovat esteettömiä ja soveltuvat kaikille matkustajille, mukaan lukien liikuntarajoitteiset ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat.
Varmistamalla riittävä Informaatio ja opastus: parantamalla matkustajainformaatiota ja opastusta, esimerkiksi lisäämällä reaaliaikaisia aikataulunäyttöjä pysäkeille ja tarjoamalla selkeää tietoa reiteistä ja aikatauluista.
Ottamalla käyttöön kehärunkolinjat: kehittämällä tarvittavia poikittaisia yhteyksiä, jotka eivät kulje keskustan kautta, mutta yhdistävät eri kaupunginosia tehokkaasti.
Vuorovälit iltaisin ja viikonloppuisin: Useat asukkaat ovat toivoneet tiheämpiä vuorovälejä erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin julkisen liikenteen käyttö on vähäisempää mutta silti tarpeellista.
Yhteydet runkolinjoihin: Liityntälinjojen aikataulujen synkronointi runkolinjojen kanssa on tärkeää, jotta vaihtoyhteydet olisivat sujuvia ja odotusajat riittävän lyhyet.
Viestintä uudistuksesta ja muutoksista on tärkeää. Tietoa esimerkiksi reittimuutoksista ja linjojen numeromuutoksista tulee olla riittävästi ja helpolla saatavissa eri lähteissä ja medioissa.
Uudistuksen jatkosuunnittelussa tulisi ottaa huomioon: Liikkumistarpeet ja matkustuskäyttäytyminen: Selvitetään, mihin asukkaat matkustavat ja milloin, jotta linjat ja aikataulut vastaavat parhaiten todellisia tarpeita.
Yhteydet keskeisiin kohteisiin: Linjastot suunnitellaan tarjoamaan hyvät yhteydet keskeisiin kohteisiin, kuten työpaikkoihin, kouluihin, terveyspalveluihin ja kauppoihin.
Synkronointi muiden linjojen kanssa: Liityntälinjojen ja runkolinjojen aikataulut synkronoidaan, jotta vaihtoyhteydet ovat sujuvia ja odotusajat lyhyitä.Kävelyetäisyys pysäkeille: Pyritään siihen, että mahdollisimman moni asukas asuu korkeintaan 400 metrin päässä lähimmästä pysäkistä.
Esteettömyys: Varmistetaan, että pysäkit ja linja-autot ovat esteettömiä ja soveltuvat kaikille matkustajille, mukaan lukien liikuntarajoitteiset ja lastenvaunujen kanssa liikkuvat.
Ympäristövaikutukset: Pyritään vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia suosimalla vähäpäästöisiä ajoneuvoja ja optimoimalla reittejä.
Kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun merkityksestä: Toimintojen sijoittuminen: Kaavoituksessa päätetään, mihin eri toiminnot, kuten asuinalueet, työpaikat ja palvelut, sijoittuvat. Tämä vaikuttaa siihen, missä joukkoliikennelinjat kulkevat ja kuinka hyvin ne palvelevat asukkaita.
Liikkumistarpeet: Kaupunkisuunnittelulla voidaan vaikuttaa liikkumistarpeisiin. Tiivis ja sekoittunut maankäyttö, jossa asuinalueet, työpaikat ja palvelut ovat lähellä toisiaan, vähentää liikkumistarvetta ja tekee joukkoliikenteestä houkuttelevamman vaihtoehdon.
Kävelyetäisyydet: Suunnittelussa pyritään siihen, että mahdollisimman moni asukas asuu korkeintaan 400 metrin päässä joukkoliikenteen pysäkistä. Tämä parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta ja käyttöastetta.
Yhteensopivuus ja vaihtomahdollisuudet: Kaupunkisuunnittelussa huomioidaan joukkoliikenteen yhteensopivuus ja sujuvat vaihtomahdollisuudet eri liikennemuotojen välillä. Pysäkit sijoitetaan lähelle palveluja ja muita liikennevälineitä, mikä helpottaa matkaketjujen muodostamista.
Ympäristövaikutukset: Kaavoituksella voidaan edistää vähäpäästöisiä liikkumismuotoja, kuten joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä.
Kustannustehokkuus: Tehokas maankäyttö ja hyvin suunnitellut joukkoliikennelinjat vähentävät liikenteen kustannuksia ja parantavat palvelujen taloudellista kestävyyttä.