Tämä on ryöstö! Tule mukaan 5.11.

Turun kaupunginteatterin huikeanhauska farssi Tämä on ryöstö naurattaa koronan jälkeen turvallisesti.

Järjestämme Hirvensalon omakotiyhdistyksen jäsenille illan teatterissa perjantaina 5.11. kello 19. Aloitamme illan päivällisellä Sopukassa  kello 17.30

Elämyksen hinta on jäsenille 60 euroa. Hintaan sisältyy lippu permannolla, päivällinen sopukassa sekä lasillinen viiniä.  Normaalihinta ilman jäsenetua olisi 96,50.

Mukaan mahtuu 50 ilmoittautunutta. Ilmoittaudu ryöstöretkelle mukaan 5.10 mennessä osoitteeseen hallitus@hirvensalonomakotiyhdistys.fi

Kaupungin aluetyö käynnistyy taas, Hirvensalo-Kakskerran tilaisuus on 29.9

Turun kaupungin aluetoimintaa käynnistyy taas. Syksyn aikana tulossa on taas monia mielenkiintoisia asioita. Osallistutaan ja vaikutetaan Hirvensalon asioihin.

Aluefoorumit

Aluefoorumit ovat kaikille kaupunkilaisille, alueen toimijoille ja sidosryhmille avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa käydään läpi alueen ajankohtaisia asioita.

Hirvensalon ja Kakskerran aluefoorumi järjestetään keskiviikkona 29.9. klo 17.30 – 19. Tilaisuus pidetään Teamsissa ja siihen liitytään tästä linkistä: Liity tilaisuuteen napsauttamalla tästä

Syksyn teemana on uuden Asukasbudjetti -kierroksen ehdotusten yhdessä ideointi.

Asukasbudjetin lisäksi keskustellaan aluetta koskevista ajankohtaisista asioita.

Jos sinulla on aihe, josta toivot keskustelua, kirjaathan sen Kerro mielipiteesi - Kerrokantasi (turku.fi) -sivulle.

Asukasbudjetti

Asukasbudjetin ehdotuksia saa taas tehdä loka- marraskuun aikana. Teemana on Lasten ja nuorten hyvinvointi.

Asukasbudjetti -sivulle tiedot päivittyvät syksyn aikana.

Lähiövisio

Lähiövision tekeminen käynnistettiin toukokuussa. Nyt Lähiövisio-raatiin haetaan osallistujia.

Lähiövisio -raadin  työskentelyssä

• luomme näkemyksen lähiöihin vaikuttavista tulevaisuuden ilmiöistä.
  • hahmottelemme näkemyksen siitä, millaisia haluamme lähiöiden olevan tulevaisuudessa ja millaista on hyvä elämä tulevaisuuden lähiöissä.
  • mietimme, millaisin keinoin ja toimenpitein voimme saavuttaa tavoittelemamme tulevaisuuden.
  • Lisätietoja kaupungin sivuilta https://www.turku.fi/lahiovisio

Uutisia uusien jäsenten sähköeduista Turku Energialla

Omakotiyhdistyksen uusille jäsenille on tarjolla erinomaisia etuja. Uusien jäsenten etuhintaisen Louna TPK -sähkösopimuksen hinta ovat päivittyneet 18.8. seuraavasti:

Perusmaksu: samalla edullisella tasolla, kuin vanhoillakin jäsenillä (yleissähkö 1,50 €/kk ja yösähkö 2,00 €/kk)

Sähkön hintataso: mahdollisimman edullinen, mutta sidottu markkinahintatason kehitykseen, koska tarjousaika on pitkä. Tarjoushinta siis päivittyy markkinoiden muutosten mukaan useamman kerran vuodessa ja voimassa oleva hintataso näkyy verkkosivuilta www.turkuenergia.fi/tpk/

Uudet hinnat ovat:

• yleissähkö: 7,01 snt/kWh ja perusmaksu 1,50 €/kk
  • yösähkö:  päivä 7,70 snt/kWh ja yö 6,17 snt/kWh ja perusmaksu 2,00 €/kk

Uuden jäsenen/kohteen sähkösopimuksen voimassaoloaika: kaikki 18.8.2021 jälkeen alkavat uudet sopimukset päättyvät 31.10.2022, jotta kaikilla jäsenillä on mahdollisuus osallistua seuraavan 24kk sähkötarjouksen (kausi 1.11.2022-31.10.2024) hyväksymiseen

Uudet jäsenet saavat tarjouskoodin Hirvensalon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Petja Raaskalta. Koodi vaihtuu aina kun tarjoushinta päivittyy. Uusi jäsen voi myös ilmoittaa koodin puhelimitse (02 2628 111), jos hän ei halua tehdä sopimusta EnergiaOnlinen kautta.

Sähkön markkinahinta on noussut ennätyskorkealle heinä-elokuun aikana. Turku Energian markkinakatsauksesta voi lukea lisää nousuun vaikuttaneista taustasyistä:  https://www.turkuenergia.fi/valopilkku/artikkeli/helteinen-kesa-seka-polttoaineiden-ja-paastooikeuksien-hinnat-nostavat-sahkon-hintaa/

Hirvensalon omakotiyhdistys vaatii Lauttarannan venesataman siistimistä

Lauttarannan venesataman alue pitää saada siistiin kuntoon. Hirvensalon pohjoisosassa osoitteessa Vanha Kakskerrantie 25 sijaitseva venesatama on siivottomassa ja sekaisessa kunnossa ollakseen yhdellä kaupungin näyttävimmistä paikoista.

Venesatamassa lojuu vanhoja, unohdettuja veneitä läpi vuoden ja käytössä olevien veneiden pukit ja muut säilytysvälineet ovat kesäisin alueella sikin sokin, jolloin alue ei ole siisti venekauden alkaessa 1.5. tai edes talvikaudella 1.11. alkaen.

Hirvensalon omakotiyhdistys vaati, että Turun kaupunki laatii venesatamaan säännöt ja valvoo niiden noudattamista. Jos alueella on jo säännöt, pitää niitä vaatia noudatettavaksi. Kaupungin verkkosivuilta tietoa säännöistä ei löytynyt.

Säännöissä voitaisiin määritellä sama kuin muidenkin vastaavanlaisten satamien säännöissä. Venesataman on oltava siisti eli pukit ja muuta säilytysvälineet on aseteltu yhtenäisesti ja selkeästi veneilykauden alkaessa. Talvikaudeksi veneet asetellaan satamaan siisteihin riveihin. Vanhat ja käyttämättömät veneet kuljetetaan omistajan kustannuksella kaatopaikalle, jos ne on selkeästi hylätty satamaan.

Hirvensalolaiset hoitavat omien talojensa pihat ja tontit hyvin; niillä ei loju vanhoja rojuja tai veneenraatoja. Odotamme, että Turun kaupunki huolehtii kaupunkilaisten yhteisen Lauttatannan venesataman alueen myös siistiin kuntoon ja vaatii venepaikan vuokraajia noudattamaan yhteisiä sääntöjä, samalla tavalla kuin venesatamissa yleensä tehdään.

Turussa 22.6.2021

Hirvensalon omakotiyhdistyksen hallitus

Kannanotto: Sorttamäen uimaranta Hirvensalossa pitää palauttaa uimarannaksi

Hirvensalon omakotiyhdisyksen hallitus on kokouksessaan 26.5. linjannut, että alamme ajaa Sorttamäen rantaa jälleen julkiseksi uimarannaksi. Kannanotto on lähetetty Turun kaupungille kuntalaisaloitteena sekä medialle mielipidekirjoituksena.

Kannanotto on tässä kokonaisuudessaan:
Hirvensalon saaressa Turussa asuu jo liki 10 000 ihmistä, mutta saarella ei ole yhtään julkista uimarantaa. Hieno Sorttamäen uimaranta Pitkäsalmen rannalla suljettiin vuonna 2015 vedenlaatuongelmiin vedoten.

Nyt on aika selvittää vedenlaatu uudelleen ja aloittaa Sorttarannan palauttaminen kaikkien yhteiseen käyttöön.
Vastapäisellä rannalla eli Ispoisten talviuintipaikalla todettiin loppusyksyllä 2017 useaan kertaan hygieenisia haittoja Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon ottamissa näytteissä. Lisäksi Pitkäsalmen poikki kulkee esimerkiksi Kaistarniemestä Kaarinaan viemärilinjoja, joista yhdessä on muutama vuosi sitten ollut liitoskohdan aiheuttama vuoto.
On mahdollista, että muualta tulleet haitat ja vuodot ovat aiheuttaneet vedenlaatuongelmia myös Hirvensalon puolella. Tätä olisi nyt hyvä selvittää asiantuntijoiden kanssa.
Hirvensalon omakotiyhdistys vetoaa Turun kaupunkiin, jotta Sorttamäen rannalta otettaisiin tuoreet vesinäytteet. Jos ilmenee, että vesinäytteet ovat puhtaat, pitää ranta palauttaa uimarantakäyttöön.
Tämä olisi helppoa niin, että merenpohjaan lasketaan suodatinkangas ja päälle ajetaan hiekkaa. Näin rannasta tulee tasainen ja turvallinen - nyt ainakin rannan vasemmassa reunassa on äkkisyvää. Lisäksi olisi hyvä saada rannalle keinuja ja muita leikkivälineitä. Ranta kaipaa myös jätehuoltoa astioineen ja tyhjennyksineen.
Rantaa nyt asuttavat valkoposkihanhet voidaan tarvittaessa ELY-keskuksen erityisluvalla häätää rannan takana oleville pelloille. Tässä työssä voisivat auttaa vaikka paikalliset koiraharrastajat.
Sorttamäen ranta kuuluu saaren lapsille, nuorille ja aikuisille ja tervetulleita olisivat tietenkin kaikki muutkin turkulaiset.
Turussa 26.5.2021
Hirvensalon omakotiyhdistys ry

Uutisia Turku Energialta Hirvensalon omakotiyhdistyksen uusille jäsenille:

Uusien jäsenten etuhintaisen Louna TPK -sähkösopimuksen hinnat:

Sähkön hintataso: mahdollisimman edullinen, mutta sidottu markkinahintatason kehitykseen, koska tarjousaika on pitkä. Tarjoushinta siis päivittyy markkinoiden muutosten mukaan noin 4-6 kertaa vuodessa ja voimassa oleva hintataso näkyy Turku Eenergian verkkosivuilta  https://www.turkuenergia.fi/kampanja/louna-tpk/

Uudet hinnat ovat:

• yleissähkö: 5,46 snt/kWh ja perusmaksu 1,50 €/kk
  • yösähkö:  päivä 6,08 snt/kWh ja yö 4,69 snt/kWh ja perusmaksu 2,00 €/kk
  • kausisähkö: talviarki 6,53 snt/kWh ja muu aika 5,23 snt/kWh ja perusmaksu 2,00 €/kk

Uuden jäsenen sähkösopimuksen voimassaoloaika: kaikki 19.3.2021 jälkeen alkavat uudet sopimukset päättyvät 31.10.2022, jotta kaikilla jäsenillä on mahdollisuus osallistua seuraavan 24kk sähkötarjouksen (kausi 1.11.2022-31.10.2024) hyväksymiseen

Sähkösopimuksen solmiminen: Uusi jäsen voi tehdä sähkösopimuksen helposti suoraan EnergiaOnlinen www.energiaonline.fi  kautta käyttämällä tarjouskoodia. Jos et halua käyttää EnergiaOnlinea, voit ilmoittaa koodin Turku Energialle numeroon 02 2628 111.

Uusi jäsen, pyydä tarjouskoodi Hirvensalon omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Petja Raaskalta, petja.raaska@turku.fi

Lisätietoja sopimuksesta voi kysyä suoraan Turku Energialta:

Anne-Mari Niemelä | Kuluttajamyynnin päällikkö
Energiaratkaisut